KÖPVILLKOR PLATT-TJÄNST STENVARUHUSET

FÖRSÄLJNINGS OCH LEVERANSVILLKOR (ALLA PRISER INKL. MOMS)

PRISER

Alla våra priser gäller fritt vårt lager i Angered, utanför Göteborg. Vi reserverar oss för eventuella sortiments-, pris och momsförändringar utom vår kontroll.

BETALNINGSVILLKOR

Betalning kontant eller med kort. Kredit kan lämnas efter överenskommelse med kund. Sedvanlig kreditupplysning görs.

KORT PÅ NÄTET

Du har möjlighet att betala direkt när du handlar med kort.  Vi tar VISA, MASTERCARD. Vi samarbetar med Pay-ex för att garantera dig 100% trygghet.  Vi använder den bästa krypteringsteknologin (SSL) som finns för att skydda dina kontokortsuppgifter. All information är krypterat i 128 bit.  Platt-tjänst AB lagrar inga uppgifter om kortnummer.

LEVERANS

Marksten, betongsten, natursten -produkter och andra tunga, skrymmande produkter går för tillfället inte att beräkna frakten i kassan. Kontakta kundtjänst för bästa möjliga fraktlösning och pris.

Normal leveranstid är 3-7 dagar för markprodukter och 3-5 dagar för dammprodukter.

Vid leverans av varor skall köparen besikta att varorna inte har transportskador. Om skada finns skall detta påtalas för transportören och skrivas på följesedel med transportörens underskrift. Varorna förblir säljarens egendom tills full betalning erlagts.

Privatpersoner 

Mindre varor levereras som paket till privatpersoner.
Vi använder oss av DHL för denna typ av leverans. DHL har två alternativ, hämta ut paketet på närmaste serviceställe eller få det hemkört, vilket betyder att DHL aviserar till dej innan leverans. Kostnaden för de olika alternativen ser du i kassan.

Företag

Företag får sina beställningar levererade med DHL företagspaket eller pall, offereras.

FRAKTPRISER

Fraktfritt om du handlar för över 5000 kr. Detta gäller endast för leverans inom Sverige med DHL Servicepoint och DHL Hempaket och ej för skymmande, tunga varor som inte går att beräkna frakt för i kassan.
Leverans till andra länder än Sverige offereras. 

LÅNGA PAKET

Långa paket över 150 cm och paket som väger över 20 kg skickas med DHL Hempaket. Det beror på att de är för stora att hanteras av utlämningsställen. Varken Posten, Schenker eller DHLs utlämningsställen hanterarar efter 1 jan 2013 försändelser som är längre än 150 cm. De måste köras hem till dig och lämnas vid dörren. Utkörningen sker dagtid och DHL kontaktar dig och bestämmer tid tillsammans med dig.

DHL SERVICEPOINT

Med DHL Servicepoint kan du enkelt hämta ut ditt paket på närmsta ombud. Vi väljer automatiskt det ombud som finns närmst din postadress. Om du själv vill kolla vart dina ombud finns, kan du enkelt söka på DHL Servicepoint.

Svar på frågor om din sändning får du omgående på 0771-345 345. Ha ditt sändningsnummer till hands. Sändningsnumret får du på din e-postadress när vi skickar dina varor.

EJ UTHÄMTADE PAKET

Om Du inte har hämtat ut paketet inom 14 dagar förbehåller sig Platt-tjänst AB rätten att debitera kund kostnader för frakt och administration.

TRANSPORTSÄKERHET

Platt-Tjänst AB står alltid för eventuella fraktskador mellan vårt lager och Ditt närmaste serviceställe alt. hemadress beroende på beställningsform. Är skada synlig när du tar emot sändningen ska detta ALLTID påtalas och anmälas till DHL direkt.
Vid retur står du för transporten och eventuella skador.

PALLBRYTNING

200:- debiteras vid bruten helpall.

STORSÄCK

Storsäckar kostar 220:- per fylld säck. Storsäckar är engångsprodukter och tas ej i retur.

LASTPALLAR

EU-pallar debiteras med 140:-. Om retur av EU-pallar sker inom 3 månader krediteras dessa med 80:-. Engångspallar, ( t. ex.Keystone Compac) tas ej i retur.

REKLAMATIONER

Innehåller varan fel skall reklamation omgående göras till Platt-Tjänst. För konsumenter gäller konsumentköpslagen, för övriga som inte omfattas av denna (företag, myndigheter, övriga) gäller ABM 92.

Reklamation efter att varan lagts/använts eller fel som borde upptäckts genom undersökningsplikten godkänns ej. Vi rekommenderar att beställa i god tid då oväntade leveransförseningar av olika orsaker kan uppstå. Det är därför viktigt att hantverkare inte beställs förrän varan mottagits, inspekterats och godkänts. Platt-Tjänst AB kompenserar inte för merkostnader för hantverkare som bokats innan leveransen godkänts av er. 

RETURER

Endast lagervaror tas i retur. Ej specialbeställda produkter. Vid returer står kunden för kostnaden av återfrakten och en returavgift på 30 % av priset på varan avdrages. Varorna skall levereras i oskadat originalskick.

ÅNGERRÄTT / ÖPPETKÖP

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna förutsatt att varan returneras i originalskick och i oskadad originalförpackning. Kunden står för returfrakten. 

FÄRGAVVIKELSER

Färgavvikelser kan förekomma, även på samma leverans och tillverkning. Det är därför en fördel att blanda sten från olika pallar vid läggning, för att få en positiv färgskiftningseffekt i beläggningen.

KALKUTFÄLLNING PÅ BETONGPRODUKTER

Kalkutfällning kan ske i samtliga betongprodukter, men är inte reklamationsgrundande. Utfällningen har ingen betydelse för stenens hållbarhet eller styrka och betecknas ej som produktionsfel eller kvalitetsnedsättande. För utomhusprodukter försvinner de så småningom naturligt.

LOSSNINGSSKADOR

Tänk på att våra lastbilar är tunga. Markskador som uppstår då lossning sker på av kund angiven plats, ersätts ej. Lossningen gäller för en angiven plats. Om lossning ska ske på flera platser debiteras detta. Om chauffören som har lossningsansvar anser att anvisad plats är oåtkomlig förbehåller vi chauffören rätten att lossa godset på närmast lämpliga plats.