Frakt
Frakten är viktbaserad och vi levererar i hela Sverige.
Det kan förekomma, att det efter beställning blir tillägg på frakten. Det gäller i de fall, där vår fraktleverantör, anser att leveransadressen räknas som en ort, som ur deras perspektiv ses som avlägsen. Vi informerar er om detta och då har ni möjlighet att acceptera den nya frakten alternativt ångra er beställning.
Upp till 20 kg använder vi DHL Servicepoint.
Mellan 20-800 kg använder vi DHL Home delivery. Kunden måste själv välja rätt postnummer i utcheckningen. Väljer kunden fel postnummer kommer eventuella extra avgifter faktureras kunden.
Mellan 800-13 000 kg kan man beställa frakt inom Gbg-området med ca 40 km omkrets från Angered. Vi levererar med kranbil och kan lyfta ca 10- 15 m.
För högre vikter än 13 000 kg i Gbg-området eller högre än 800 kg i övriga Sverige ber vi er välja offert i utcheckningen. Vi återkommer med pris på frakt inom 24 timmar.
Man behöver inte vara hemma vid leverans men vill du ha det på ett speciellt ställe så markera detta. DHL aviserar alltid via Sms eller mail, kranbilar i Gbg-området ringer dig innan leverans.
Normal leveranstid är 2-10 dagar för tunga markprodukter och 3-5 dagar för dammprodukter och verktyg. För direktleveranser från fabrik gäller 5-10 dagars leveranstid.
0-20 kg lerereras som paket. 20-800 ingår en EU-pall i frakt. Över 800 kg ingår en EU-pall per 1000 kg i fraktkostnaden, dvs om du t.ex handlar varor för 6000 kg ingår 6 st EU-pall i fraktkostnaden. Dessa krediteras vid återlämnande till oss med 95:- ink. moms/ st.
Vid leverans av varor skall köparen besikta att varorna inte har transportskador. Om skada finns skall detta påtalas för transportören och skrivas på följesedel med transportörens underskrift. Varorna förblir säljarens egendom tills full betalning erlagts.
Vid leverans med bakgavellift (DHL Home delivery) förutsätts att lossningsområdet är plant och asfalterat. Lossning sker med handdragen pall lyftare därför krävs plant och asfalterat underlag. Maxvikt för lossning med bakgavellift är 800 kg per kolli. Kund är skyldig att informera om särskilda förutsättningar föreligger vid lossning angående lossningsområdets beskaffenhet. Råder inte ovanstående förutsättning för lossning, har chauffören rätt att lossa på närmast möjliga plats.
DHL
Sök ditt paket på DHL eller ring 0771-345 345. Ha ditt sändningsnummer till hands. Sändningsnumret får du på din E-mail när vi skickar dina varor.
DHL Servicepoint
Med DHL Servicepoint kan du enkelt hämta ut ditt paket på närmsta ombud. Vi väljer automatiskt det ombud som finns närmst din postadress. Om du själv vill kolla vart dina ombud finns, kan du enkelt söka på DHL.
DHL Home delivery
Med DHL levereras dina varor till dörren. Du får avisering via sms eller e-mail.
Långa paket
Långa paket över 150 cm och paket som väger över 20 kg skickas med DHL Hempaket. Det beror på att de är för stora att hanteras av utlämningsställen. Varken Posten, Schenker eller DHLs utlämningsställen hanterarar efter 1 jan 2013 försändelser som är längre än 150 cm. De måste köras hem till dig och lämnas vid dörren. Utkörningen sker dagtid och DHL kontaktar dig och bestämmer tid tillsammans med dig.
Ej uthämtade paket
Om Du inte har hämtat ut paketet inom 14 dagar förbehåller sig Platt-tjänst AB rätten att debitera kund kostnader för frakt och administration.
Transportsäkerhet
Platt-Tjänst AB står alltid för eventuella fraktskador mellan vårt lager och Ditt närmaste serviceställe alt. hemadress beroende på beställningsform. Är skada synlig när du tar emot sändningen ska detta ALLTID påtalas och anmälas till DHL direkt. Vid retur står kunden för transporten och eventuella skador.